Chanel to nazwisko, a zarazem marka znana każdemu, kto choćby w niewielkim stopniu interesuje się modą… Ściślej mówiąc – to marka znana każdemu. Nawet tym, którzy nie przykładają większej wagi do ubioru czy wyboru perfum. Coco Chanel stała się ikoną, a sygnowane jej nazwiskiem produkty synonimem luksusu i wykwintnego smaku. Na czym polegał fenomen francuskiej projektantki? Dlaczego nawet pół wieku po jej śmierci nazwa Chanel wciąż elektryzuje?
Coco Chanel – kobieta, która wyprzedziła epokę
Coco Chanel, a właściwie Gabrielle Chanel (Coco to przydomek, który przylgnął do niej na początku kariery), urodziła się w 1883 roku w ubogiej, wielodzietnej rodzinie. Wcześnie osierocona znaczną część dzieciństwa spędziła w przytułku dla bezdomnych, a następnie – pod opieką sióstr zakonnych. Od pozycji jednej z najbardziej wpływowych postaci XX wieku dzieliła ją zatem długa droga, zwłaszcza, że ówcześnie zdanie kobiet w sferze publicznej praktycznie się nie liczyło. Potrzeba było naprawdę wiele uporu i determinacji, by osiągnąć sukces w świecie biznesu, który dotąd stanowił domenę mężczyzn. Gabrielle ich nie brakowało. W 1909 roku otworzyła w Paryżu swój pierwszy sklep, a już wkrótce była właścicielką kilku znakomicie prosperujących butików.
Chanel miała odwagę być sobą i żyć po swojemu. Swoją bezkompromisową postawą wpisała się w potrzeby milionów kobiet i zapewne w tym tkwi tajemnica jej sukcesu. Kreując nowe kanony mody, Coco Chanel pozwoliła kobietom zrzucić gorsety i założyć spodnie. Przekonała świat, że nie ma mowy o luksusie tam, gdzie nie ma komfortu. Rewolucja w kobiecej modzie zapoczątkowana przez projektantkę poszła w parze z przemianami w obyczajowości. Oznaczały one oczywiście o wiele więcej niż zamianę krynoliny na miękką dzianinę, niemniej to właśnie za życia francuskiej ikony praktyczna mała czarna stała się nieprzemijającym symbolem elegancji, a Marylin Monroe mogła oświadczyć publicznie, że sypia „odziana” jedynie perfumy Coco Chanel.
Perfumy damskie Chanel – nowe oblicze kobiecości
Perfumy, które swoją sławę zawdzięczają wyznaniu hollywoodzkiej gwiazdy, to Chanel N°5. Swoją premierę miały w 1921 roku. Dziś, po ponad stu latach, pozostają najczęściej kupowanymi na świecie. Uwielbienie, jakim kolejne pokolenia kobiet darzą oryginalne perfumy Chanel, nie jest wyłącznie zasługą Marylin Monroe i wielu innych celebrytek, które były ambasadorkami tego zapachu. Tworząc garderobę, Coco stawiała na minimalistyczny styl. Chanel N°5 stanowiły jego przeciwieństwo. Francuska projektantka czuła się znudzona tanimi, kwiatowymi perfumami damskimi, jakie wówczas były dostępne na rynku. Z pomocą słynnego perfumiarza Ernesta Beauxa postanowiła wykreować zapach dla nowoczesnych, wyemancypowanych kobiet. Ich bogaty aromat miał oddawać złożoność kobiecej natury, zaskakiwać, intrygować.
Klasyk Chanel to kompozycja ponad 80 składników, wśród których dominują aldehydy. To za ich sprawą perfumy damskie Chanel N°5 mają tak wyrazisty aromat. Jednocześnie nie brak w nich delikatnych nut jaśminu, wanilii czy róży. Idealnie zbalansowany, soczysty zapach uwodzi, a zarazem dodaje powagi i dostojeństwa. Chanel N°5 zostały przyjęte z takim entuzjazmem, że szybko zaczęły powstawać inne kompozycje sygnowane marką francuskiej projektantki. Ponieważ N°5 dedykowany był kobietom dojrzałym, wprowadzono na rynek także nieco lżejszą, bardziej owocową formułę odpowiednią dla młodszych użytkowniczek. Tak powstały perfumy Coco Chanel Mademoiselle, które urzekają orzeźwiającymi, owocowymi nutami, oraz Chanel Chance, w których akordy kwiatowe splatają się z korzennymi.
Perfumy Coco Chanel – nie tylko dla kobiet
Od czasów zawrotnego sukcesu, jakie odniosły pierwsze perfumy damskie Chanel, upłynęło już wiele lat. Mimo przemijających mód i innych niż przed laty problemów współczesnych kobiet klasyczne kompozycje nie tracą na popularności. Marka sukcesywnie wypuszcza na rynek nowe, ekscytujące zapachy, które w mgnieniu oka znajdują rzesze swoich wielbicielek. Stworzony z myślą o kobietach dom mody Chanel „otworzył się” także dla mężczyzn. Jeszcze za życia jego założycielki powstały męskie perfumy Chanel Pour Monsieur, które łączą świeżość cytrusów z nutami drzewnymi. Inne oryginalne perfumy Chanel dla mężczyzn to kultowe już Égoïste czy, idealne dla aktywnych, Allure Homme. Te zapachy francuskiej marki znakomicie oddają męską charyzmę, niezależność i nonkonformizm.
Podobnie jak stało się to w przypadku perfumowanych kosmetyków dla kobiet, oferta dla mężczyzn z czasem poszerzyła się o produkty do kąpieli czy pielęgnacji skóry. Dlaczego panowie zainteresowali się marką Chanel? Stało się to na długo przed tym, jak pieczę nad nią przejął Karl Lagerfeld. Życie Coco Chanel wypełnione było znajomościami z mężczyznami, którzy mieli ogromny wpływ na jej wrażliwość i sposób myślenia. Owe spotkania stały się inspiracją do stworzenia męskich zapachów – nie mniej silną niż znajomość kobiecych potrzeb. Perfumy Coco Chanel – te męskie, i te damskie – są wyjątkowe właśnie dlatego, że wpisują się w nastroje, przywołują wspomnienia, budzą emocje. Są wyraziste jak postać twórczyni marki i ponadczasowe jak jej legenda, która z pewnością pozostanie żywa przez kolejne stulecie.
mOOtic,pl -