Jak uniknąć awarii dwumasy? Objawy uszkodzenia dwumasy

Koło dwumasowe potrafi być zmorą każdego kierowcy. W szczególności posiadacze starszych samochodów z wysokoprężnymi silnikami diesla powinni mieć się na baczności i obserwować stan swojego samochodu. Dwumasa nie jest elementem długowiecznym i należy mieć to na uwadze, że prędzej czy później trzeba będzie ją wymienić. Jak zadbać o samochód i zlokalizować awarię dwumasy podczas jazdy i nie tylko? Dowiecie się z poniższego tekstu.

Czym jest zamachowe koło dwumasowe i jak działa?

Dwumasa, jak potocznie przyjęło się używać nazwę zamachowego koła dwumasowego, to bardzo ważny element mechaniczny układu napędowego w samochodzie, który odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie silnika. Dwumasa połączona jest bezpośrednio ze sprzęgłem. Jest elementem pasywnym, który zapewnia układowi prawidłowe magazynowanie energii kinetycznej. Kumuluje on w sobie wybuchy silnika, powstałe podczas spalania mieszanki paliwa, by zapewnić jak największą ciągłość obrotów. Koło dwumasowe zapobiega szarpaniu samochodu i silnika, sprawia to, że ruch samochodu jest płynny.

Charakterystyczne objawy uszkodzenia koła dwumasowego

W miarę użytkowania samochodu zwiększa się luz dwumasowego koła zamachowego i można zaobserwować pewne anomalie pojawiające się w postaci odgłosów podczas ruszania, wyczuwalnych odgłosów na biegu jałowym lub podczas przyspieszania. Istnieje cała seria symptomów wskazujących, że dwumasa zbliża się do końca swojej żywotności. Najbardziej charakterystycznym objawem uszkodzenia koła dwumasowego jest tak zwane klekotanie silnika. Przy odpalonym silniku, już na niskich obrotach da się usłyszeć dźwięk przypominający bociani klekot. To świadczy o tym, że dużą dozą prawdopodobieństwa uszkodzeniu uległa dwumasa. Innym objawem może być szarpanie silnikiem, bądź nawet całym autem podczas ruszania lub mocniejszego dodawania gazu. Towarzyszy temu charakterystyczny metaliczny dźwięk. Są to główne objawy, które powinny skłonić każdego posiadacza samochodu do natychmiastowej wizyty w warsztacie, by uniknąć większych awarii.

Do czego może prowadzić jazda z uszkodzonym kołem dwumasowym?

Uszkodzenie zamachowego koła dwumasowego może prowadzić do kosztownych napraw samochodu. Kiedy luzy w kole dwumasowym są już duże, to traci ono swój wewnętrzny smar, który dostaje się do rozrusznika, powodując jego awarię. Jednak awaria rozrusznika to tylko ułamek tego, co może się stać podczas uszkodzenia koła dwumasowego. Awaria tego elementu może prowadzić do uszkodzenia sprzęgła, skrzyni biegów, a nawet całego silnika. Dlatego czym prędzej wykryta zostanie usterka dwumasowego koła zamachowego, tym koszty naprawy będą mniejsze.

Koło dwumasowe, jaki jest koszt jej wymiany?

Wymiana koła dwumasowego czeka każdy samochód, który je posiada. Jest to część zużywalna i prędzej czy później należy ją wymienić. Koszt jej wymiany należy raczej do niewysokich w porównaniu z samym kołem dwumasowym. W zależności od regionu i stopnia skomplikowania, za wymianę koła można zapłacić od kilkuset do tysiąca złotych. Problemem dla wielu jest sam koszt koła dwumasowego, który w zależności od modelu auta waha się od tysiąca nawet do kilkunastu tysięcy złotych.

Jak dbać o koło dwumasowe?

Kontrola, kontrola i jeszcze raz kontrola. Podczas jazdy, przeglądów, a nawet u mechanika na warsztacie, powinno się bacznie obserwować pracę koła dwumasowego. Przy prawidłowym eksploatowaniu auta, koło dwumasowe może nadawać się do użytku nawet po przebyciu trzystu tysięcy kilometrów. Jednak, gdy koło dwumasowe jest słabej jakości lub co gorsza, jest mocno nadwyrężone przez niewłaściwy sposób jazdy, to może się okazać, że nowe koło dwumasowe po przejechaniu zaledwie pięćdziesięciu tysięcy kilometrów nie będzie się nadawało do niczego. Jak zatem zadbać o koło dwumasowe? Przede wszystkim ograniczyć gwałtowne ruszanie samochodem. Nieumiejętne operowanie pedałem gazu to najczęstsza przyczyna przedwczesnego uszkodzenia koła dwumasowego.

Istnieje wiele różnych nawyków, które powinien mieć każdy kierowca, a które pozwolą na uniknięcie przedwczesnego zużycia i awarii dwumasy, są to przede wszystkim:

  • uruchamianie silnika zawsze z wciśniętym sprzęgłem,
  • delikatne puszczanie sprzęgła podczas ruszania i podczas zmiany biegów,
  • nie dodawanie gwałtownie gazu na niskich obrotach,
  • sprawny akumulator, który ma wpływ na rozruch silnika, co za tym idzie na prawidłową pracę koła dwumasowego.

Uszkodzone dwumasowe koło zamachowe w samochodzie to nic przyjemnego. Warto więc zwracać uwagę za każdym razem, gdy podróżuje się samochodem na to jakie wydaje on dźwięki i gdy tylko coś odbiega od dotychczas wydawanych odgłosów i jest podobne do opisanych powyżej, należy  jak najprędzej udać się do warsztatu w celu sprawdzenia, czy z kołem zamachowym jest wszystko w porządku.