Budzenie się w nocy z lękiem – jak radzić sobie z atakiem paniki?

Napady paniki w nocy to poważny problem, który najczęściej występuje u osób, które również odczuwają niepokój w ciągu dnia. Bezsenność a ataki paniki w nocy, jak sobie z nim radzić? Może pojawić się niespodziewanie w środku nocy i może wiązać się z dusznością, nadmiernym poceniem się, uczuciem ciepła lub zimna. Klinicznie, nocne napady niepokoju mogą być znacznie poważniejsze niż napady niepokoju w ciągu dnia. Statystyki pokazują, że około 10% osób z zaburzeniami lękowymi ma w nocy ataki paniki, a stres jest stałym elementem ich życia. Niestety ta choroba może mieć poważne konsekwencje, dlatego nie należy jej lekceważyć. Jakie są objawy nocnego ataku paniki? Jak kontrolować pojawiające się ataki paniki? Czy można leczyć przyczynę nocnych ataków?

Możliwe przyczyny ataku paniki w nocy

W rzeczywistości ataki paniki i zaburzenia paniki często idą w parze z innymi zaburzeniami genetycznymi, takimi jak choroba afektywna dwubiegunowa i alkoholizm. Występuje jednak u wielu osób bez rodzinnej historii lęku napadowego. Dysfunkcja w obszarach mózgu, takich jak ciało migdałowate i adrenalina, powoduje nadprodukcję niektórych substancji chemicznych, które wywołują objawy fizyczne. Uważa się, że inne czynniki biologiczne, stresujące wydarzenia życiowe i nadmierne myślenie o typowych reakcjach organizmu również odgrywają rolę w atakach paniki i ich wystąpieniu. Często pierwszy atak jest spowodowany chorobą fizyczną, silnym stresorem lub niektórymi lekami. Osoby, które biorą na siebie zbyt dużą odpowiedzialność, mogą być podatne na ataki paniki.

Ataki paniki u dziecka a koszmary senne – jak je rozpoznać?

Lęki nocne u dzieci charakteryzują się nagłym płaczem, krzykiem, jękiem, wierceniem się w łóżku i dusznością. Czasami rodzice zauważają, że oczy dziecka są otwarte, ale nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, co się wokół niego dzieje i nie można go obudzić. Nie reaguje na to, co mówią mu inni ludzie, nie działa racjonalnie. Takie ataki lękowe trwają zwykle od kilku minut do kilkudziesięciu minut. Po tym dziecko może natychmiast zasnąć i często nie pamięta swoich nocnych napadów. Lęki nocne występują u dzieci w każdym wieku – zarówno bardzo młodych, jak i starszych. Koszmary z kolei wybudzą cię ze snu. Dzieci pamiętają swoje sny i zwykle uspokajają się, gdy są wokół nich dorośli. Wiele razy nie chcą ponownie zasnąć, gdy są sami lub w całkowitej ciemności. Koszmary senne pojawiają się podczas snu REM, a lęki nocne pojawiają się wkrótce po zaśnięciu. Dzieci z koszmarami sennymi często stają się niespokojne rano. W przypadku lęków nocnych rodzice, którzy byli świadkami ataku, byli jeszcze bardziej zaniepokojeni.

Zobacz również:  Jak domowymi sposobami walczyć z przetłuszczającymi się włosami?

Ataki paniki w nocy – jak im zapobiegać?

Jeśli masz atak paniki, postaraj się zachować spokój. Dobrze jest informować osoby postronne, co się dzieje. Konieczne jest rozluźnienie mięśni i spokojne oddychanie. Jeśli jest to kolejny epizod i lekarz przepisał go, weź go. Pojawienie się kolejnych napadów paniki sugeruje wizytę u lekarza. Specjalista może zalecić leki i psychoterapię. Potrzebne są badania, aby dowiedzieć się, co powoduje ataki lękowe. Bardzo ważne jest rozpoczęcie terapii. Nieleczone ataki paniki mogą prowadzić do dalszego postępu choroby. Często rozwija się agorafobia, lęk przed wyjściem z domu i na zewnątrz. Pacjent boi się, że znów zostanie zaatakowany przez obcych. Warto wiedzieć, jak wygląda atak paniki, aby pomóc komuś przejść przez niego. Najpierw musisz dać jej poczucie bezpieczeństwa. Porozmawiaj z nią spokojnie i upewnij się, że nie ma problemów.

Zobacz również:  Jak naturalnie powiększyć usta w domu?

Budzenie się w nocy z lękiem

Często zdarza się, że osoby cierpiące na bezsenność mają różne pory zasypiania i budzenia się. Jeśli następnego dnia pójdziesz spać zbyt późno, możesz mieć problemy z zaśnięciem. Dlatego często późne odkładanie snu w weekendy jest częstą przyczyną trudności z wstawaniem w poniedziałkowe poranki. Praca zmianowa to ekstremalny problem z zaburzeniami snu. Unikaj tych prac, jeśli nie jesteś do tego zmuszony. Z biegiem czasu taki styl życia może zagrażać zdrowiu. Jeśli masz nieprzespaną noc, nie śpisz wystarczająco rano lub w ciągu dnia. Zasypianie z laptopem i telefonem w ręku jest zdecydowanie najczęstszą przyczyną zaburzeń rytmu dobowego. Na zegar biologiczny wpływa melatonina, która jest wydzielana tylko w ciemności. Jeśli przed snem jesteśmy narażeni na „niebieskie światło” z laptopów i telefonów komórkowych, zwiększa się aktywność mózgu, uniemożliwiając uwalnianie potrzebnej do snu melatoniny.

Podsumowanie

Na koniec należy podkreślić, że wielu pacjentów zmaga się również z porannymi napadami lęku. Ataki paniki pojawiają się z różną częstotliwością, kiedy się budzisz i utrudniasz życie dużej grupie ludzi. Lęk najczęściej pojawia się nagle, więc pacjent nie wie, dlaczego odczuwa niepokój, ale jest tak silny, że zakłóca normalne funkcjonowanie. Osoby cierpiące na tego typu ataki paniki mają tendencję do całkowitej utraty kontroli nad sobą, co jest bardzo niepokojące. W przypadku napadu nerwicowego w nocy lub po przebudzeniu warto udać się do specjalisty, który pomoże znaleźć przyczynę problemu i zaproponuje odpowiednie leczenie.

[Total: 1 Average: 5]